معرفی انواع ظروف نوشیدنی و فرق بین آنها

کاپ (فنجان)، گلس (لیوان) و ماگ از جمله ظروفی هستند که برای نوشیدنی ها کاربرد دارند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید هر کدام از این ظروف برای نوشیدنی های مختلف کاربرد دارند. در این بخش از دنیای  فرق بین کاپ (فنجان)، گلس (لیوان) و ماگ را برای شما خواهیم گفت.

ظروف نوشیدنی گلس (لیوان)

glass (به معنی لیوان) است و به لیوان هایی گفته می شود که شیشه ای هستند و مخصوص نوشیدن آب و شربت و به طور کلی سرو انواع نوشیدنی های سرد است . این لیوان ها اندازه ها و شکل های مختلفی دارند ودسته دار یا بی دسته هستند . چند نمونه از انواع این لیوان ها را به شما معرفی می کنیم.

ظروف نوشیدنی

گلس یا لیوان شیشه ای از انواع ظروف نوشیدنی

معرفی چند نوع ظروف نوشیدنی گلس

گیلاس شامپاین (Champagne Glass)

ظرفی با پایه بلند و کاسه باریک است که بیش تر برای نوشیدنی های گازدار استفاده می شود و باریک بودن این ظرف سبب می شود روی یک سینی تعداد گیلاس بیشتری جای بگیرد.

لیوان بلند (Highball Glass)

برای نوشیدنی های ساده و شفاف و نوشیدنی های گازدار از این لیوان ساده با قد بلند استفاده می شود.

جام (Goblet)

از قدیمی ترین گیلاس های نوشیدنی سرد است که حجم بالایی از نوشیدنی در آن جای می گیرد.

جام Goblet

جام از قدیمی ترین ظروف نوشیدنی

آشنایی با تفاوت های ظروف نوشیدنی گلس

گیلاس لیکوئر (liqueur Glass)

این ظرف که گیلاس رشته ای بلند است برای نوشیدنی های لیکور و نوشیدنی های سنگین مناسب است و ظرفیت آن بین 1 تا 3 اونس است .

هوریکین یا گیلاس طوفان (Hurricane Glass)

این ظرف که دارای ظرفیت 20 اونس است برای نوشیدنی های مخلوط با یخ مناسب است .

گیلاس یا مارتینی (Cocktail Glass)

لیوان شیشه ای است که کاسه ی مخروطی و پایه ی بلندی دارد و برای سرو انواع نوشیدنی سرد مناسب است.

گیلاس کوکتل یا مارتینی

گیلاس کوکتل یا مارتینی ظروف نوشیدنی سرد

کاسه پانچ (Punch Bowl)

ظرفی با ظرفیت بالا است که از آن برای ترکیب نوشیدنی ها با یخ استفاده می شود.

راک (Rock Glass)

لیوانی شیشه ای با قد کوتاه و دیواره های ضخیم است که برای نگهداری طولانی مدت یخ مناسب است.

ظروف نوشیدنی ماگ چیست؟

ماگ(mug) نوعی فنجان برای سرو انواع نوشیدنی های گرم است که حجم و گنجایش بالایی دارد و همچنین برای راحتی استفاده روی آن یک دسته تعبیه شده است. حجم یک ماگ معمولا 350 تا 500 میلی لیتر است که دو برابر یک فنجان چای است. طراحی ماگ کاملا غیر رسمی است و برای مهمانی رسمی نمی شود از آنها استفاده نمود زیرا به عنوان یک وسیله شخصی کاربرد دارد.

ماگ mug

ماگ ها ظروف نوشیدنی های گرم

تاریخچه ظروف نوشیدنی ماگ

تاریچه پیدایش ماگ به حدود شش هزار سال قبل باز می گردد. آن زمان که هر یک از انسان های نخستین برای خود یک ماگ چوبی یا سفالی می ساخت. امروزه نیز ماگ از جنس های مختلف برای گروه خاصی از نوشیدنی ها تولید می شود.

انواع ظروف نوشیدنی ماگ ها

ماگ سرامیکی

یکی از پرطرفدارترین و قدیمی ترین کالا ها در بازار ماگ سرامیکی است که از در آن برای ایجاد مقاومت بالا دربرابر حرارت و انجماد مواد پرسلن (مواد ظروف چینی) به کار رفته است. برای نوشیدن هر دو نوشیدنی سرد و گرم می توان از ماگ های سرامیکی استفاده نمود .

این ماگ ها برای نگهداری نوشیدنی در فریزر و یا برای گرم کردن در ماکرویو به این علت که مقاومت بالایی دارند و سرامیک آنها براثر دما تغییر شکل نمی دهد ، مناسبند. ماگ های سرامیکی می توانند دمای مورد نظر نوشیدنی را در مدت زمان مشخصی حفظ کنند.

ماگ سرامیکی

ماگ سرامیکی از پرطرفدارترین ظروف نوشیدنی

ماگ کریستال

این ماگ ها از جنس کریستال هستند و خالی از هر نوع نقش ونگاری می باشند و در برابر تغییر دما مقاومت کمتری دارند و به راحتی می شکنند. این ماگ ها برای گرم و یا سرد کردن نوشیدنی مناسب نیستند اما مثل ماگ سرامیکی، با گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهند و دچار رسوب نمی شوند.

ماگ پلاستیکی

این ماگ ها که طرفداران کمی دارند از جنس پلاستیک ساخته شده اند و اصلی ترین ویژگی آنها وزن کم آنهاست که حمل و نقل را آسان می کند. به همین علت از ماگ های پلاستیکی بیشتر برای مسافرت استفاده می شود .

ماگ های چوبی

ماگ های چوبی قدمت بالایی دارند و دارای طراحی زیبایی هستند و طرفداران خاص خود را دارند . چنانچه در بخش نوشته های رزمیلو گفته شده است نقاط ضعف ماگ های چوبی گرفتن بوی نامطبوع در گذر زمان است و اینکه این ماگ ها نمی توانند دمای نوشیدنی را به خوبی نگه دارند.

انواع ماگ

مزایا و معایب ماگ های چوبی

ماگ های فلزی

ماگ های فلزی از جنس فلز هستند و برای نوشیدنی های داغ اصلا مناسب نیست، زیرا گرمای نوشیدنی را به بدنه ماگ انتقال می دهند و بدنه به شدت داغ می شود. اکنون در بازار ماگ های فلزی وجود دارد که روکش پلاستیکی دارند که این روکش تا حدودی این مشکل را حل کرده است.

ظروف نوشیدنی کاپ چیست؟

Cup (به معنی فنجان) است که برای صرف چای و قهوه مناسب است. Cup از لیوان و ماگ کوچکتر است.